

Bèsties. Els animals en l'art medieval del MEV
Aquesta mostra explora la omnipresència dels animals en l'art medieval, des de l'imaginari cristià i els bestiaris fins al seu paper en la representació social. Mitjançant una escenografia immersiva, un bestiari virtual i audiovisuals, es connecta emocionalment amb el públic, oferint claus interpretatives accessibles a diferents tipus de visitants.
Els objectius inclouen crear relats nous sobre el món medieval utilitzant les col·leccions del Museu Episcopal de Vic, fer accessibles continguts acadèmics rigorosos, i potenciar la col·laboració amb altres institucions per oferir activitats complementàries. A més, es busca fer del patrimoni un recurs atractiu i inclusiu per a escolars, famílies i turistes.
L'exposició ha tingut un gran impacte mediàtic, amb més de 50 articles i 20 reportatges en televisió i ràdio, així com més de 20.800 visites al web. Activitats com conferències, clubs de lectura, i una producció immersiva han ampliat l'experiència del públic. Fins a l'abril de 2024, l'exposició ha rebut 17.000 visitants i ha estat molt ben valorada per la crítica especialitzada i els visitants.
L'èxit sostingut i la gran demanda del llibre-guia han motivat la pròrroga de l'exposició fins el 15 de setembre de 2024, fet que demostra el seu impacte com a referent cultural i educatiu.
22 dies en 22 peus. Aventura en solitari a l’Atlàntic”
Aquest projecte ha transformat la regata, una travessa oceànica en solitari i sense assistència, en un recurs pedagògic innovador que ha involucrat més de 60 centres educatius i 4.000 alumnes de Barcelona, Catalunya i altres parts de l'estat.
L'objectiu principal ha estat apropar el patrimoni marítim material i immaterial a les aules, per a permetre, als alumnes, participar activament en temps real i motivar-los amb l'aventura dels navegants. Amb una orientació pedagògica basada en situacions reals, el projecte ha donat eines a docents per treballar competències en el marc STEAM i amb l'objectiu de promoure els ODS 2030.
Els resultats han estat excel·lents, amb una participació duplicada respecte a l'edició anterior de 2021. La connexió emocional i educativa generada per l'esdeveniment esportiu i el seguiment de la regata ha permès que el mar i la navegació fossin eixos centrals en l'aprenentatge dels alumnes durant tot un trimestre.
El projecte, que ha comptat amb el suport de la Fundació Barcelona Capital Nàutica, ha destacat per la seva capacitat de transformar activitats tradicionals dels museus i crear una experiència pedagògica innovadora que ha apropat el patrimoni marítim a les aules amb gran èxit.
Museu Romà de Premià de Mar
Aquest projecte museístic destaca per acollir l'únic edifici romà de planta octogonal a Catalunya, datat del segle V dC. El museu ofereix una experiència immersiva que explica de manera accessible tant l'arquitectura com les tres fases d'ocupació de l'edifici, tot situant-lo en el context de la tardoantiguitat, un període poc conegut.
Aquest projecte es dirigeix a tot tipus de públics, incloent-hi el turisme cultural i el públic familiar, amb especial atenció al públic escolar a través de dossiers pedagògics, també disponibles en anglès. A més, el museu és totalment accessible, amb el suport del projecte “La Mirada Tàctil” de la Diputació de Barcelona, per a persones amb discapacitat visual.
Els objectius inclouen la difusió del jaciment romà de la vil·la de la Gran Via-Can Ferrerons, destacant la vida rural durant la fi de l'Imperi Romà, així com la importància del patrimoni arqueològic de Premià de Mar dins de la Laietània. El museu posa en valor la pervivència de la cultura romana i aplica criteris d'accessibilitat per garantir una experiència inclusiva per a tothom.
Marisa Suárez Barral
Marisa Suárez Barral és llicenciada en Història per la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona. Ha estat el pal de paller del MAMTPedagògic, el servei educatiu del Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona des dels seus inicis fa més de 30 anys, i coordinadora de les Jornades de Pedagogia de l’Art i Museus. Redactora de material educatiu, ha comissariat diversos programes pedagògics per a públics de museus. Ha participat en diversos congressos sobre Educació i Museus a l’Estat espanyol i ha publicat nombrosos articles sobre recerca en educació i museus en publicacions especialitzades.
Maria Palau
Maria Palau és llicenciada en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona.A mitjans de la dècada de 1990, es va iniciar professionalment en la premsa local, al diari El 9 Nou, primer, a l'edició d'Osona i el Ripollès i, més tard , a l'edició del Vallès Occidental. Està especialitzada en periodisme cultural des de fa 26 anys.
El 2003 va començar a treballar per a la nova edició nacional d'El Punt, que va acabar convertint-se, el 2011, en El Punt Avui. Durant tot aquest temps, s'ha centrat específicament en temes d'arts visuals (de tots els temps i preferentment de l'escena catalana), museus, patrimoni, arquitectura i disseny, i la intenció ha estat sempre donar una visió global de tot Catalunya.
Membre de l´Associació Catalana de Crítics d´Art, ha guanyat els premis GAC i ACCA a la crítica d´art.